Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a publicat recent pe platforma Bursei Române de Mărfuri (BRM) licitațiile pentru atribuirea competitivă a încă două contracte de servicii publice destinate transportului feroviar de călători. Aceste contracte privesc un total de 25 de trenuri noi, care urmează să fie livrate de către compania Alstom. Astfel, este încă neclar care companii vor opera aceste noi trenuri.
ARF a transmis documentația necesară pentru atribuirea prin procedură competitivă a acestor două contracte către BRM în data de 16 noiembrie 2023. Documentația include Caietul de sarcini și Anexa – Modelul de Contract de servicii. Acest demers face parte din eforturile ARF de a organiza licitații pentru serviciile publice de transport feroviar în România.
Reprezentanții ARF au subliniat că, în data de 31 mai 2023, au furnizat BRM actele necesare pentru prima serie de contracte de servicii publice de transport feroviar, licitație câștigată de către operatorul public de transport feroviar de călători CFR Călători.
Scopul principal al acestor licitații este stabilirea cerințelor și a condițiilor tehnico-economice pentru selectarea operatorului de transport feroviar de călători. Acesta trebuie să respecte obligațiile de serviciu public de transport feroviar de călători stipulate în cele două contracte de servicii publice, care au o valabilitate de maximum 60 de luni.
Pe ce rute vor circula noile trenuri?
Contractele vor include un număr de trenuri și rute, împărțite pe două loturi distincte:
13 trenuri și 4 rute: București Nord – Brașov – Cluj Napoca, București Nord – Brașov, Brașov – Deda – Cluj Napoca, Cluj Napoca – Deva – Timișoara Nord.
12 trenuri și 4 rute: București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați, Iași – Cluj Napoca.
La finalul contractului, ARF va organiza o nouă licitație pentru asigurarea continuității serviciilor de transport feroviar de călători, iar noul operator care câștigă această procedură competitivă va prelua trenurile.
Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 de unități electrice multiple și serviciile de mentenanță asociate pentru o perioadă de 15 ani este de 2,42 miliarde de lei, fără TVA. Finanțarea proiectului este asigurată în proporție de 85% din Fonduri Europene Nerambursabile și 15% de la Bugetul de stat.
Rutele deservite de noile trenuri includ conexiuni importante precum București Nord – Constanța, București Nord – Craiova, București Nord – Craiova – Timișoara Nord – Arad, București Nord – Brașov – Arad – Timișoara Nord, București Nord – Craiova – Petroșani – Deva, București Nord – Brașov – Cluj Napoca, București Nord – Brașov, Brașov – Deda – Cluj Napoca, Cluj Napoca – Deva – Timișoara Nord, București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați, Iași – Cluj Napoca.