Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, a avertizat marți, în cadrul unei declarații la Strasbourg, că România se află în pericol de a pierde până la 300 de milioane de euro din finanțarea destinată modernizării căii ferate dintre Brașov și Sighișoara, un proiect pentru care nu s-au efectuat lucrări semnificative în aproximativ 7 ani.
Vălean a subliniat că există riscul real de a pierde această sumă semnificativă alocată proiectului Brașov-Sighișoara, care a fost propus în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (Instrumentul Conectarea Europei – CEF) într-un ciclu financiar anterior și nu în cel actual. Din cauza lipsei de progres în implementarea proiectului, este posibil ca acești bani să fie pierduți.
În fața acestei situații delicate, Adina Vălean a evidențiat două opțiuni: fie se recunoaște lipsa de progres și se iau măsuri adecvate, fie se inițiază lucrări parțiale pentru a evita pierderea completă a finanțării.
Comisarul european a subliniat cu fermitate că nu s-au efectuat lucrări semnificative în ultimii aproximativ șapte ani în cadrul proiectului Brașov-Sighișoara.
Ea a mai precizat că proiectele din cadrul Programului pentru Interconectarea Europei au fost întârziate în trecut, însă în prezent, nu se mai poate acorda nicio prelungire termenelor, astfel încât situația devine urgentă.
În același timp, Adina Vălean a adăugat că Bucureștiul a obținut finanțare din bugetul general competitiv al CEF pentru prima dată. Această realizare a fost posibilă datorită implicării constante a experților Comisiei Europene, care au fost mereu la dispoziția României.
Oficialii europeni urmează să aibă o întâlnire în noiembrie cu reprezentanții Ministerului Transporturilor pentru a evalua și susține proiectele din România, astfel încât să se îmbunătățească gradul de absorbție a fondurilor europene.
În contextul acestor discuții, România a obținut 119 milioane de euro pentru trei proiecte în primul apel din cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei, iar în cel de-al doilea apel, Bucureștiul a atras 559 de milioane de euro.
Este important de menționat că modernizarea Magistralei CFR Brașov – Sighișoara a înregistrat un progres de sub 20% pe cele trei loturi, având o lungime totală de 112 kilometri, în ciuda termenelor din contract care prevăd finalizarea lucrărilor până în aprilie și noiembrie 2024. Această modernizare este una dintre cele mai semnificative investiții realizate de CFR Infrastructură, cu contracte în valoare de aproximativ 6 miliarde de lei. Licitația pentru modernizarea acestei magistrale a fost lansată în 2016 pentru două din cele trei secțiuni, iar contractele pentru acestea au fost semnate abia în martie 2020.